Kılıç Alayı Nedir,Osmanlı padişahlarının tahta çıkışlarında kılıç kuşanmaları sebebiyle yapılan tören.
Kılıç Alayı Töreni
Osmanlılarda kılıç alayı İstanbul’da Eyüp’te Ebu Eyyub el-Ensari’nin türbesinde yapılırdı.
Bu törenlerin yapılabilmesi için özel olarak belirlenmiş bir gün yoktu.
Padişah, cülusundan sonra dilediği bir günü seçebilirdi.
Padişahların kuşandıkları kılıçlar değişik olabilirdi.
Hz. Muhammed’in, halife Ömer ve Osman’ın, Osman Gazi’nin kılıcını kuşanan padişahlar vardı.
İlk defa halife unvanını kullandığı gerekçesiyle Yavuz Sultan Selim’in ve öteki halifelerin kılıçları da, kılıç kuşanmalarda padişahlarca aranmış ve istenmiştir.
Padişahlara çokluk şeyhülislamlar kılıç kuşatırdı.
Bazen de nakibüleşraflar kılıç alayı töreninde Eyüp’te padişaha kılıç kuşatmışlardır.
Ahmed III, Mahmud I ve Mustafa III’e şeyhülislamlar kılıç kuşatırlarken nakibüleşraflar da hazır bulunmuşlardır.
Mustafa IV ile Mahmud II’ye yalnız nakibüleşraf kılıç kuşatmışlardır.
Osmanlı sultanlarından Mehmed Reşad V’e kılıç kuşatması için Konya’da bulunan Çelebi Abdülhalim Efendi davet edildi; Çelebi Abdülhalim Efendi törenle Hazreti Ömer’e ait kılıcı Mehmed Reşat V’e kuşattı.
Genellikle tahta çıkan padişah biat töreninin ardından gelen iki yedi gün içinde, bir sabah namazından sonra atına binerek saraydan çıkar; saltanat kayığına binerek deniz yolundan Eyüp’e giderdi.
Orada dini törenlerle kılıç kuşandıktan sonra atalarının türbelerini ziyaret eder ve saraya dönerdi.
Yol boyunca padişahın yanında veziriazam, şeyhülislam, kazaskerler, nakibüleşraf ve belirli sayıda yüksek derecede devlet memuru bulunurdu.
Padişah Eyüp’e denizyolu ile gitmişse dönüşünde karayolunu, karayoluyla gitmişse dönüsünde denizyolunu takip ederdi.
Kılıç alayının yapıldığı günlerde padişah adına yeni paralar bastırılır, yol boyunca kurbanlar kesilir, yoksullara dağıtılırdı.
Padişah karayolundan saraya dönecek olursa kapıcılar kethüdası ile imrahor ağa, türbe kapısından saray kapısının önüne kadar halkın padişaha vermek istediği dilekçeleri toplarlardı.
İlgi çekici bir kılıç kuşanma töreni 10 mayıs 1909 pazartesi günü Mehmed Reşad V için yapıldı.
Sultan Reşad saraydan Söğütlü yatına binerek Eyüp’e gitti.
Şehzadeler, vekiller, âyan üyeleri ve mebuslar kendisini Eyüp iskelesinde karşıladılar.
Kumandanlar, şeyhülislam Sahibi Molla da oradaydı.
Sultan Reşad türbenin iç kısmına geçti; burada Çelebi Efendi, şeyhülislam, ayan reisi Said Paşa v.d. ardından geldiler.
Çelebi Efendi, Sultan Reşad’a halife Ömer’e ait kılıcı kuşattı; Padişah iki rekât namaz kıldı; öğleden sonra araba ile Topkapı sarayına giderek Hırkai saadet dairesini ziyaret etti ve Söğütlü yatı ile Dolmabahçe sarayına döndü.
Bu sırada limanda bulunan gemiler kendisini selamladılar ve top atışı yaptılar.
Son kılıç alayı, ağustos 1918 de Vahideddin (Mehmed VI) için yapıldı.
İlk Osmanlı sultanlarının cenaze törenlerinde, kullandıkları kılıçları tabutunun, sonra da türbelerinin üzerine konurdu.
Fatih Sultan Mehmed’e yapılan Türk usulü cenaze töreninde kılıcı tabutunun, sonra da türbesinin üzerine konmuştur. Halk onun uğurlu olduğunu sanır, zaman zaman ziyaret ederdi.

İlk Yorumu Siz Yapın